Založ si blog

Koľko nás vojde na Zem? (8)

Dnes na našej Zemi žije približne 7,6 miliárd ľudí. Počet jej obyvateľov sa za posledných 46 rokov približne zdvojnásobil. Je nás na tejto Zemi už veľa alebo sa tu vojdú ešte ďalší ľudia? Na túto otázku som nenašiel serióznu odpoveď.

Existuje mnoho rozličných názorov na to, či je na našej Zemi ľudí už veľa alebo ešte nie. Od antinatalistických názorov, podľa ktorých, aby sa ochránila príroda, by sa deti už mali prestať rodiť, až po názory napríklad, že Zem je obývaná len z dvoch percent, preto je tu ešte miesto pre obrovské množstvo ľudí. Ako som však povedal, serióznu odpoveď, teda odpoveď, ktorá by mňa uspokojila, som nenašiel. Myslím si, že by sa mali vedci touto otázkou vážne zaoberať. Možno sa aj zaoberajú, možno už vedia, no ako som povedal, ja som serióznu odpoveď nenašiel.

Je mi celkom jasné, že odpoveď na túto otázku nebude jednoduchá. No v každom prípade by sa mal brať ohľad aj na ostatných obyvateľov tejto Zeme, na obrovské množstvo živočíchov, ktorí spolu s neživou zložkou prírody vytvárajú podmienky pre to, aby bol na našej Zemi život možný, starajú sa o kolobeh, zabezpečujú rovnováhu… Nemôžme teda myslieť len na to, koľko ľudí sa na našu Zem vojde a koľko ich dokáže uživiť, ale musíme nechať priestor pre život aj týmto živočíchom. Otázkou rovnováhy v prírode, potreby druhovej rozmanitosti živočíchov a inými úvahami ohľadne našej Zeme som sa zaoberal v tomto blogu v článku „Čo na to Boh? (2)“.

Zohľadniť bude potrebné aj to, ako sa k našej Zemi správame. Zdroje, ktoré z nej čerpáme, sú limitované a odpad, ktorý vytvárame, jej tiež neprospieva. Ak budeme žiť skromnejšie, teda obmedzíme spotrebu, ale aj produkciu odpadu, na nevyhnutné množstvo a budeme efektívne využívať technológie, maximálna udržateľná populácia bude vyššia. V opačnom prípade bude nižšia.

Možno nikdy nikto nezistí, koľko nás na tejto Zemi vlastne môže byť. Možno sa to zistiť ani nedá. Myslím si však, že ak budeme naďalej neprimerane zvyšovať spotrebu a tiež produkciu odpadu, nastane čas, keď sa bude musieť táto Zem, tento superorganizmus, v záujme svojho zachovania s nami nejak vysporiadať. Predíďme tomu a začnime všetci od seba, zmeňme svoje návyky, myslime pri tom na budúce generácie, na ostatných spolubývajúcich na tejto planéte, myslíme na našu Zem.

Je naša zem superorganizmus? (9)

28.08.2019

Nie je to dávno, čo som čítal článok o tom, že rastliny majú inteligenciu. Článkov na túto tému je na internete dosť. Zdá sa, že sa vedci i „nevedci“ tejto problematike venujú. Rastliny podľa nich vnímajú prostredie, v ktorom sú a ukladajú si do pamäti rôzne parametre, ktoré vedia neskôr využiť. Vedia sa učiť. Komunikujú medzi sebou a taktiež [...]

Duša človeka (7)

22.11.2017

Prednedávnom som na internete1/ čítal, že dvaja svetoví vedci, americký fyzik doktor Stuart Hameroff a britský matematik sir Roger Penrose, prišli s teóriou dokazujúcou, že ľudská duša je nesmrteľná, že po smrti človeka nezomrie, ale odchádza do vesmíru. V prvom článku tohto blogu „Môj racionálny pohľad na Boha“ som písal, že Boh je možno vesmír alebo viac [...]

Sme ako mravce (6)

17.08.2017

O mravcoch je toho na internete, ale aj inde v literatúre, napísaného veľa, existuje tiež veda zaoberajúca sa ich životom, myrmekológia. Mravce sú veľmi zaujímavý hmyz. Pestujú rastliny, lovia, chovajú domáce zvieratá, budujú obrovské dômyselné stavby, v ktorých žijú ich kolónie, dokážu si medzi sebou deliť prácu a komunikovať spolu. Tiež však robia lúpežné [...]

Russia Lenin Death Anniversary

Ruskí komunisti zúria. Tvrdia, že Putinov obľúbený filozof bol silný zástanca fašizmu

28.04.2024 17:00

Komunisti žiadajú prokuratúru, aby posúdila tvorbu filozofa Ivana Iľjina. Riaditeľ školy, ktorú po ňom pomenovali, vidí v pozadí sprisahanie Západu.

spišiak

Ďalšia nehoda politika, Spišiak narazil do plota: Oslepilo ma slnko, vysypali sa na mňa papieriky

28.04.2024 16:54

Poslanec Progresívneho Slovenska Jaroslav Spišiak mal dopravnú nehodu, narazil do plota.

Titanic - fotografia ľadovca

Hodinky najbohatšieho muža na Titaniku sa predali za viac ako milión libier

28.04.2024 16:28

Zlaté vreckové hodinky, ktoré patrili najbohatšiemu cestujúcemu na palube Titaniku, sa predali za takmer 1,2 milióna libier.

fico, šimečka

Prieskum: Smer vedie, ale PS a Hlas sú blízko. V parlamente by boli aj SNS a Republika

28.04.2024 14:45

Najvyššie preferencie v apríli má strana Smer, ktorá by získala 21,1 percenta hlasov. V parlamente by bolo podľa prieskumu Focusu 7 strán.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 9
Celková čítanosť: 16314x
Priemerná čítanosť článkov: 1813x

Autor blogu

Kategórie